Maker’s Red Box- Global Warning Klímaexpedíció a Föld körül
Október 11-én, szombaton a Pécs 3-as csoport egy kutatóhajó legénységévé vált. Világkörüli expedícióra indultak, hogy a résztvevők megismerjék a globális felmelegedés okait és azok összefüggéseit. Az utazás során különböző szerepekbe helyezkedve kutattak, mértek, terveztek, építettek, és közben számos jól működő megoldással, illetve alkalmazkodási stratégiával találkoztfak. A csapat célja, hogy jó gyakorlatokon keresztül olyan tudást szerezzenek, amit másoknak is átadva a fenntartható élet alapjait teremthetik meg. Ennek kettős célja van. Az egyik, hogy megtapasztalják, milyen hatással vannak tetteink a környezetre, és új, innovatív módszereket találjanak a változás előmozdítására. A másik, hogy olyan személyes, szociális és technikai készségek sokaságát fejlesszék ki, amelyek a 21. század egyetlen globális polgárának eszköztárából sem hiányozhatnak, mint például a kritikus gondolkodás, az empatikus és hatékony kommunikáció, az információk felkutatása és ellenőrzése, a 3D-tervezés és nyomtatás, az adatvizualizáció, a válságkezelés és a csapatmunka.
A gyerekek egyik első feladata, hogy megszervezzék a kibocsátásmentes közlekedést az indiai Chennaiban, és ezt saját tervezésű, 3D nyomtatott karbon-semleges járművekkel modellezzék. A Korall-háromszögben mesterséges korallbölcsőket hoznak létre és tanulmányozzák a fenntartható turizmust, majd továbbutaznak az Északnyugati átjáróhoz, hogy megfigyeljék a permafrosztot. Az Orinoco-folyó torkolatánál is megállnak mangrove ültetvényeket telepíteni, hogy aztán Lagosban fenntartható iskolaépületek tervezésével fejezzék be a kalandot.
A klímaexpedíció eseményeiről heti rendszerességgel megosztja tapasztalatait a kutatóhajó legénysége. A legénység szakmai munkáját Schlepp Péter, fejlesztő; Tisza Géza, az EdTech Magyarország szakmai vezetője; valamint Bálint- Orsós Andrea, Borsy Luca, és Gál András mentorok segítik.
A kutatóexpedíció életképei a Galériában megtekinthetők.
1-2. foglalkozás tapasztalatai:
„A mai napon sok érdekes dolgot csináltunk és mindegyik nagyon tetszett. A legjobb szerintem az volt amikor a lézervágót használtuk, mert az nagyon érdekesen nézett ki mivel ezelőtt még nem láttam ilyet. Az is tetszett amikor az ezzel kinyomtatott szobákat terveztünk, nagyon jó élmény volt. Összességében az egész nap nagyon tetszett, és remélem a még elkövetkezendő 7 alkalom is ilyen jól fog telni.” Stefán Emma, Pécs-3-as csoport
” Nekem nagyon tetszett a mai nap programjában, hogy interaktív volt. Ezen belül is a kedvencem a lézervágó program használata volt. Nagyon izgalmasnak ígérkezik ez a programsorozat, és izgatott vagyok, hogy milyen kalandok várnak már ránk a jövő hétvégén.” Szőke Enikő Miléna, Pécs 3-as csoport
„A mai nap egy nagyon izgalmas volt mert egy új dolgot próbáltunk ki.Nekem a kedvencem a saját szobám megtervezése volt a legjobb.A másik kedvencem a megbeszélés volt amikor kiosztottuk, hogy kinek mi lesz a szerepe.” Zsagár Zsanett, Pécs 3-as csoport
„Nekem nagyon izgalmas volt a virtuális utazásba a bevezetése és jó volt szabadnak lenni.A legjobb feladat az volt , hogy lézernyomtattunk és a amikor megbeszéltük a hajó elrendezését. Bízom benne, hogy minden hétvége ilyen szuper jó lesz.” Fülöp Lázár, Pécs 3-as csoport
„A mai nap nekem nagyon tetszett mert sok új dolgot tanultam. Például, hogy mik okozzák a klímaváltozást. Képzeletben körbe hajóztuk szinte a világot. Utána ami nekem a legjobban tetszett, az volt amikor megcsináltuk a saját hajókabinunkat!” Radics Bálint, Pécs 3-as csoport
„A mai nap folyamán belekezdtünk egy 8 hetes projektbe, ami egy virtuális utazásról szól a Földünk körül, a téma központjában pedig a klímaváltozás áll. Mivel még csak az elején vagyunk, tisztáztuk hogy mi vár ránk, és interaktív programokon keresztül megismerkedtünk a témával. Nekem a legjobban a lézervágóval történő munka tetszett, ahol megtervezhettük a saját kabinunkat a képzeletbeli hajón, amit utána egy kartonon megkaptunk. Összességében nagyon izgalmas és eseménydús napot zártunk, nekem nagyon tetszett és kíváncsian várom a folytatást! ” Tóth Hanna, Pécs 3-as csoport
„Hibátlan nap volt. Remek program, jó csapat, aktív érdeklődés. Innét nézve nincs mitől félnünk, lesz megoldás a klímaváltozás kezelésére. Köszönet az oktatóknak az útbaigazításért, Péternek külön köszönet a nagyon inspiráló vezetésért. Jó volt együtt gondolkodni.” Tisza Géza, az EdTech Magyarország szakmai vezetője
3-4. foglalkozás tapasztalatai:
„A foglalkozás fő célja az volt, hogy a gyerekek az előző alkalommal megtervezett kabint lézervágóval kivágják. Ezen az alkalmon elindul az expedíció, és meglátogattuk az első helyszínt. Most találkozott a csapat először azokkal a helyszínekhez és szerepekhez kötődő feladatokkal, amik a kutatásmódszertan elsajátításában nyújtanak segítséget, és fejlesztik a területen való jártasságukat. A gyerekek megismerkedtek a Fusion 360 tervezőprogrammal, aminek segítségével 3D nyomtatott tárgyakat hoztak létre. ” Bálint- Orsós Andrea, mentor Pécs 3-as csoport
„Indulás után bekuckóztunk az általunk megtervezett kabinunkba, rendeztük felszereléseinket, összeszedtük gondolatainkat és felkészültünk az előttünk álló kihívásokra. Megérkezve Csennai-ba rögtön munkához láttunk. Megismerkedtünk a várossal, annak szerkezetével és a fekvéséből adódó kihívásaival. Előkészítettük az első nagy projektünket, amelyben Chennai közlekedését modellezzük. Ehhez megterveztük a városban használható, környezetbarát járművek 3D modelljét és kinyomattuk ezeket. Közben arra is volt időnk, hogy kutatóként, feltalálóként, döntéshozóként, vállalkozóként, művészként és influenszerként segítsünk a városvezetésnek és a lakosságnak különböző feladatok teljesítésében. Igazi csapatként gondolkodtunk és dolgoztunk, segítve egymást a határaink tágításában!” Schlepp Péter fejlesztő
„Ez is remek nap volt: ‘megérkeztünk’ Csennai-ba – India 3. legnagyobb, 10 millió lakosú városába -, felmértük a problémákat, és elindultunk abba az irányba, hogy az élhetetlen körülmények javítására elsősorban a közlekedéssel kell valamit kezdeni. Ezért a nap második felében, elektromos meghajtású járműveket készítettünk (3D-ben nyomtatva), hogy majd a következő alkalommal térképen próbáljunk meg modellezni egy környezetkímélőbb közlekedést – mind a szállítmányozáshoz, mind a személyek szállítására. (Kár, hogy annak én már nem leszek részese …)” Tisza Géza,az EdTech Magyarország szakmai vezetője
” Szombaton a Föld körüli klímaexpedíció második alkalmán megkezdődött az utazás, a gyerekek különböző szerepekbe helyezkedve kutatják a globális felmelegedés okait és azok összefüggéseit, játékos formában, folyamatosan segítve egymást, kiszélesítve látókörüket a témában. Jó volt látni a gyerekek lelkesedését, ahogy egyre inkább magukénak érzik ezt a „küldetést”. A globális felmelegedés, a földrajz témakörében is tájékozottak, jól és reálisan látják a Föld mai helyzetét ebből a szempontból. A küldetést segítő beszélgetéseken nyitottak és kreatívok voltak, legyen szó a légszennyezettség megszüntetéséről, a víztározók hasznáról, a közlekedés megreformálásáról, a levegő, légkör „tisztábbá” tételéről. Rengeteg jó és hasznos ötletük volt. Az „utazás” további részében kutatnak, mérnek, terveznek, építenek, lézervágó nyomatótval és 3D nyomtatóval dolgoznak, képzeletüknek semmi sem szabhat határt. Ezen a hétvégén Indiába, Cennai városába látogattak, jövő héten újabb közös kalandok várnak a Pécs 3 csoport tagjaira ugyanitt, különlegessé teszi ezt a kalandot, hogy mi mentorok is részesei lehetünk ezeknek az élményeknek!” Borsy Luca, mentor Pécs 1-es csoport
„Csennai megismerése után a hajó legénysége hozzálátott a tervezéshez, amiben a város környezetbarát közlekedését és kereskedelmét kellett megálmodniuk. Az alkalom fő célja, hogy a kutatók megismerkedjenek a Tinkercad tervezőprogrammal, aminek segítségével 3D nyomtatott tárgyakat hoznak létre. Ezt a tudást egy adatvizualizációhoz fogják felhasználni, amivel a foglalkozás során megismert nagyvárosi közlekedést modellezik. A megtervezett modelleket, vagyis a város elektromos járműveit ők maguk alkották meg. A cél az, hogy a képzeletbeli városrészben előforduló közlekedési problémákra optimális megoldást találjanak. A csapatok különböző közlekedési helyzeteket dolgoznak fel úgy, hogy azokat a térképen vizualizálják 3D modellek segítségével. Ezek a modellek olyan közlekedési eszközök, melyeket a gyerekek méreteznek és nyomtatnak ki az alkalom során a Flashforge 3D nyomtatóval. A tervezés után még egy lépés maradt: a kész virtuális tárgyakat a Flashprint szeletelő szoftverrel fizikai formába önteni. A foglalkozás végére megszülettek az első járművek: elektromos autó, roller, hajó és teherszállítók.” Gál András, mentor, Pécs 2-es csoport
„A mai nap nagyon tetszett ! Ami nekem a személyes kedvencem volt az amikor ki kellet húzni egy kártyát és böngészni kellet hogy igaz vagy hamis az állítás, két kártyát húztam az egyiken az ált hogy „nem teszi egészségtelené a klímaváltozás a teát”. De még az is tetszett amikor a 3D nyomtatónál voltunk. Így összevetve az egész nap nagyon tetszett.” Radics Bálint, Pécs 3-as csoport
„Ez a mai nap is élményekkel teli volt. nekem az egész nagyon tetszett. de a legjobban a személyre szabott feladat tetszett. mindannyiunk kiválasztott foglalkozásához volt szabva egy feladat. nekem például rajzolnom kellett egy környezetbarát módját a fény ünnepének. igazából minden szuper volt de ez tetszett a legjobban.” Szabó- Körmendi Eszter, Pécs 3-as csoport
„A mai napon folytattuk a klímaexpedíciós projektünket, miközben újabb érdekes ismeretekkel gazdagodhattunk, ami később a hasznunkra válhat. A legjobban az tetszett, amikor a kiválasztott szerepünknek megfelelően kellett kutatást végezni, amit utána előadtunk egymásnak. A 3D nyomtatással kapcsolatban is bővítettük ismereteinket, mindenki megtervezett egy járművet, ami a jövő heti témával kapcsolatban fontos lehet. Összességében szerintem ez a nap is nagyon hasznos volt, nagyon jól éreztem magamat, és már izgatottan várom hogy mi vár ránk jövő héten!” Tóth Hanna, Pécs 3-as csoport
A csoport folytatja a micro:bit alapfunkciók elsajátítását, majd egy programozási feladatot hajtottak végre, ami a korallbölcsődék automatizált védelmi rendszerét szimulálta. Olyan szenzort építettek, amely jelez, ha a védett öblöt jelképező tartályban a vízszint jelentősen megváltozik, így biztosítva az ott nevelt korallok épségét. A korallokat színváltós anyaggal nyomtatták ki, ami a változó környezeti tényezők hatására kifehéredő zátonyokat illusztrálja. A cél, hogy egy olyan rendszert hozzanak létre, amely esélyt ad a koralloknak a fennmaradásra.
” A mai napon megint sok érdekes dolgot csináltunk. Nekem elsősorban a micro:bit-tel való vízszint mérés tetszett a legjobban. Ezen kívül még programoztunk is micro:bit-et, majd a rádiós kommunikációjukról is beszélgettünk, egy 3d nyomtatáshoz szükséges felületen korallt is terveztünk, de mészkövekkel és hőre színét változtató filament (ami egy 3d nyomtatott) korallból készült kísérleti alannyal is teszteltünk tengerfelmelegedéssel és savasodással kapcsolatban. Nekem a mai napon sem okozott csalódást ez a projekt.” Stefán Emma, Pécs 3-as csoport
„A mai foglalkozás nagyon tetszett nekem. Folytattuk a Palaui utunkat a foglalkozás első felében. Utána át tértünk a micro bit-re ott készítettünk egy vízmérőt, amit később le is teszteltük , ezután Péter bá megtanította a rádios micro bit használatát.” Radics Bálint, Pécs 3-as csoport
10-11. foglalkozás:
A foglalkozás első felében a gyerekek egy különleges területre, az örökjég által meghatározott természeti tájakra kalandoztak. Megtanulták, hogy a permafroszt kulcsfontosságú szerepet lát el az üvegházhatású gázok raktározásában, és azt is, hogy milyen veszélyekkel jár, ha ezek a gázok a globális felmelegedés hatására kiszabadulnak a légkörbe. A foglalkozás második felében a gyerekek megérkeztek az utazás harmadik fő helyszínére, az Orinoco-folyó deltavidékére, ahol az édesvíz és a tenger találkozásánál lévő főbb jógyakorlatokat ismerték meg. A klímaváltozás okozta helyi problémákat a szerepalapú kutatással dolgozták fel. A gyerekek megismerték a micro:bit rádiós kódjait, ami a kerettörténetben később mangrove csemeték telepítéshez nyújt majd segítséget.