Kalandozások Európában- Az Orient Expressz nyomvonalán…
„A 2021-es év első projektnapja a Kalandozások Európában keretein belül május műsodik hétvégéjén valósulhatott meg. A pandémia miatt bevezetett szigorító intézkedések feloldását követően végre élet töltötte be a Pécsi Közösségi Házat. Mindhárom pécsi csoport középiskolás diákjai lelkesen és várakozásokkal telve érkeztek. A projekt megvalósítása alapos előkészítő munkát igényelt, mely során a fejlesztő tanárok kreatív ötleteivel, színes tartalommal töltöttek meg. Az Orient Express útvonalának állomásai alkották a nap fő irányvonalát: London, Calais, Párizs, Strasbourg, München, Bécs, Budapest, Bukarest és Isztambul. 4 szóbeli állomás, fordítási feladat, hallott szövegértés, olvasott szövegértés, szókártyák, levélírás, történelmi kvíz és 3D-nyomtatás – mind a vonattal utazás, Európa és szállás-érkezés köré csoportosult.” Bálint- Orsós Andrea, mentor
A projektnap képei a Galériában tekinthetők meg.
Így láttuk mi…..
„Ma egy nagyon különleges projektnapon – Kalandozások Európában címmel – vehettünk részt. A témája az Orient Express volt. Az állomások azoknak a városoknak a nevét kapták, amin áthalad a vonat. A nap a nyelvek, a történelem és a 3D nyomtatás köré épült. Az állomásokon az adott városhoz kapcsolódó feladatokat lehetett megoldani, volt hallásértés, szövegértés, fordítás, képtörténet és egy szituációs feladat is angol, illetve német nyelven az adott szintek szerint csoportosítva, emellett egy történelmi kvízt is kitölthettünk. Ez a projektnap azért is telt végig pozitív hangulatban, mert a Covid-helyzet miatt nagyon régen tudott tartalmas időt együtt tölteni a 3 csoport. A nap végét pedig egy tartalmas ebéddel zártuk.” Pécsi csoportok
London (német): „Az angol fővárosban egy képtörténet elmesélése volt a feladat, melyet némi felkészülési idő után közös erővel oldottak meg, hogy az együttműködési és problémamegoldási képességeiket is kamatoztatni tudják. Fantasztikus volt látni, hogy a digitális oktatás hónapjai alatt sem a nyelvtudásuk, sem a kooperációs képességük nem változott, kiválóan helyt álltak.” Czimondor Csilla, nyelvi fejlesztő
London (angol): „Örömmel és várakozással tértem vissza a Közösségi Házba, hogy újra találkozzak a gyerekkel, és együtt tölthessük a délelőttöt. A projekt során én feleltem a London állomásért, ami a csoportos képtörténet mesélést foglalt magában. 4-6 fős csoportokban érkeztek, nyelvi szintjüknek megfelelően közösen meséltek el egy történetet. Jó volt látni, hogy annak ellenére, hogy hónapok óta nem találkoztak, könnyedén együtt dolgoztak és jó eredménnyel teljesítették a feladatot. A projekt kitűzött céljai maximálisan megvalósultak.” Pap Tamás, nyelvi fejlesztő
Bécs (német és angol): „A rövid kérdések és válaszok, valamint a szituációs párbeszéd feladatok során jó volt megtapasztalni, hogy a diákok nyelvi tudása a digitális oktatás ellenére stabil maradt. Választékosan és nagy kedvvel válaszoltak a kérdésekre, a szituációkban pedig kreatív megoldásokkal találkozhattam. Látszott, hogy nagy lelkesedéssel vettek részt az állomások feladataiban és nem utolsó sorban öröm volt újra jelenléti formában foglalkozni a diákokkal.” Jobbágy Kata nyelvi fejlesztő és Wensofszky Balázs, Pécs 3-as csoport
„Münchenben a gyerekek megfáradt turistákként éhesen-szomjasan betértek egy étterembe, ahol a nyelvi szintjeiknek megfelelő szempontok szerint kellett rendelniük a pincértől és beszélgetést folytatniuk az adott szituációban az Orient Express étkezőkocsijában. A feladat szerepe a több hónapos kihagyást követően a szerepek egymás közötti felosztása és a szituáció eljátszása során történő együttműködés és összekovácsolódás volt, amely nagyszerűen megvalósult. Az online oktatás során a gyerekek beszédkészsége nagy örömünkre nem romlott. Fejlesztő tanárként jó alkalom volt megismerni a többi nyelvi csoportba járó diákot. Jó hangulatú, játékos helyzetekben, a célnyelven kommunikálva éltük át az újratalálkozás örömét.” Virág Judit nyelvi fejlesztő
Isztambul (német): „Az érvelési feladatban választékos érveket hallottam pro és kontra is, melyek a közlekedési eszközök előnyeit és hátrányait firtatták. Fejlesztő tanárként alig kellett közbeszólnom, hogy további gondolatokra inspiráljam őket. A Google Clasroomban oly sokat gyakorolt vélemény megfogalmazására és annak megindoklására tanult kifejezések szépen megjelentek a feladat során, így visszajelzést kaphattam a digitális tanulás eredményeiről is, melynek nagyon örültem.” Czimondor Csilla, nyelvi fejlesztő
Párizs – történelem kvíz állomás: „Az állomás célja az Orient Express járatának rövid történelmi bemutatása a kezdetektől a 20. századon át a „végállomásig”. A gyerekek megismerhették a különböző vonalak változásainak történelmi hátterét, a vagonok enteriőrjének változását, majd a foglalkozás második felében egy Párizshoz köthető kvízt kellett megoldaniuk. A kérdések Párizshoz köthető történelmi eseményekről, illetve párizsi személyekről szóltak interaktív formában, idegen nyelven. A tanulóink csapatmunkával szinte minden kérdésre tudtak válaszolni, ami néhányak alapos történeti tudásával kibővülve vezetett eredményre.” Gál András mentor, nyelvi fejlesztő
Bukarest – Vita állomás: „A vita állomáson szóbeli témaköröket gyakoroltunk az utazás témához kötődően nyelvi szinteknek megfelelően (B1-C1). A vita lényege egy kérdés vagy téma közös megbeszélése, majd egy összefoglaló készítése. Ezzel az Euroexam nyelvvizsga mintafeladataihoz kapcsolódtunk. A gyerekek nagy részének már van rutinja az érvelés és az önálló vélemény kifejezése tekintetében, ezért a feladatokat hatékonyan tudták teljesíteni a tartalomhoz kapcsolódó kifejezések széles tárházával. Elértük a projekttémánk célját, melyet nyelvi fejlesztéssel kombinálva valósítottunk meg.” Gál András, mentor, nyelvi fejlesztő
3D tervezés és nyomtatás: „A kalandozások Európában projekthez való csatlakozásunk alkalmával egy társasjátékot terveztünk és nyomtattunk, melyben különös szerepet kaptak azok az országok, melyhez valamilyen módon kapcsolódik a Csányi Alapítvány, így Anglia, Németország, továbbá a környező országok egyaránt. Az innovatív társasjáték tervezése Tinkercad programmal történt, melyek közül néhány tervet a Közösségi Ház Craftboot nyomtatójával ezen a szép szombat délelőttön ki is tudtunk nyomtatni. Azt gondolom, hogy foglalkozásunk jól illeszkedik az európai kalandozásokhoz, és a jövőben tovább tudjuk növelni a diákjaink motivációját a 3D tervezés terén.” Dlusztus Péter fejlesztő tanár