Természetfotós tábor Bakson

A hétfői napon, délben érkeztünk a Szegedi Közösségi Házba. A természetfotós táborunk megnyitóját már hagyományosan a Fehértói Halászcsárdában kezdtük egy finom halászlével illetve gulyáslevessel. A finom ebéd elköltése után szállásunkra a baksi Krónikás fogadóba indultunk, hogy elfoglaljuk szállásunkat. Rövid berendezkedés után átbeszéltük a heti, tábori menetrendünket és útnak indultunk Mórahalomra a Nagyszéksós-tóra. A legnagyobb meglepetésünkre hihetetlen látványban volt részünk. A tó víztükre tele volt madárral. Hatalmas csapatokban nyári ludak, gólyatöcsök, billegetőcankók, küszvágó csérek, gulipánok terelgették, etették és reptették fiókáikat. A békés idilli képet csak a kecses és villámgyors röptű hím vándorsólyom megjelenése törte meg. A tó tükrén az addig békésen és nyugodtan táplálkozó vízimadarak, fejvesztve, több hullámban emelkedtek a magasba és próbálták megzavarni a vadászó ragadozót.
A következő fél óra egy újabb meglepetéssel szolgált. A sok fehér parti madár közé beszállt egy fekete batla. A batlák nagyon ritka fészkelői Magyarországnak. Külön öröm számunkra, hogy a táborunk első napján ilyen ritkaságnak számító madarakkal volt szerencsénk találkozni.

A következő napjaink is hasonlóan mozgalmasak lesznek, el fogunk látogatni az Atkai holtághoz, Csaj-tóhoz, Tőserdei holtághoz.

A tábor második napját 8:00-kor egy reggelivel kezdtük. Miután mindenki jól lakott, el is indultunk az első állomásunkra, Csanytelekre. A helyi tavon, Csaj-tó-n nézhettünk végig egy haletetést, amely a madarak előhívása miatt volt fontos momentum. Ennek köszönhetően sikerült lencse végre kapnunk törpe gémet, kis kócsagot, nagy kócsagot, szürkegémet, szárcsát, búbos vöcsköt, gulipánt, kanalas gémet és még réti sast is. Miután 4 órán keresztül az előbb említett helyszínen ütöttük el az időd és fényképeztük a természet szebbnél-szebb élőlényeit, elindultunk egy jól megérdemelt ebédre, Tiszaalpárra.

A délutáni program alkalmával két részre oszlott a csapat. Három diákunknak megadatott, hogy Lakitelken egy madárles igénybevételével kémlelhessék és pásztázzák az eget, ez alkalommal sikerült nem egy széncinegéről, meggyvágóról, csúszkáról és vadgerléről képet készíteni. A többiek eközben Tőserdő másik részében próbáltak szerencsét. Rengeteg makroképet készítettek, hogy a fényképezés ezen világát is jobban megismerjék a gyerekek. Többek között a helyi növényekről és állatokról készültek ezek a képek, de a legfontosabb, hogy mindenki élvezte a közös és izgalmas munkát. Végül megnéztük a tiszaalpári löszdombokat is a szép kilátás érdekében, ami egy földvárat és egy római katolikus templommal ellátott Templomdombot foglal magába. A vacsorát egy szentesi vendéglőben fogyasztottuk el, ami után a következő állomás már a jól ismert Baks volt. A napot egy olyan estével zártuk, amelynek a fő programja természetesen a retusálás volt, de ez jól megérdemelt dinnyézéssel és beszélgetéssel lett egybekötve.

A tábor harmadik napján kicsit előbb keltünk, a 7:00-kor lezajlott reggeli után el is kellett indulnunk az első állomásra, hiszen vártak már ránk a Madártanyán. Itt a gyerekek hármasával ülhettek be a mesterségesen kialakított madárlesek egyikébe, melynek elsődleges célja a búbosbankák lencsevégre kapása volt. Ezzel egy időben másik három tanuló egy olyan madáritatóval ellátott lesnél próbálhatott szerencsét, ahol szajkók, széncinegék és erdei pintyek is megörvendeztettek bennünket. A többiek ezen időtartam alatt tovább fejleszthették makro ismereteiket, erdei nyulak és őzek nyomába eredhettek, a közeli erdőkben szálhatott szabadjára fényképész fantáziájuk. A fárasztó délelőtt után elutaztunk Kistelekre megebédelni, majd a következő helyszín érkezett, az Atkai holtág.

Itt is több lehetőség közül választhattak a fiatalok, nagy számban akadtak, akik csónakázni mentek, de voltak, akik a horgászat mellett döntöttek. Három órán át szeltük a habokat, annak érdekében, hogy minél több kis kócsagot, nagy kócsagot, bakcsót, selyem gémet, szürke gémet, tőkés récét, gyurgyalagot és jégmadarat láthassunk és fotózhassunk. Miután körbejártuk vízen a helyet, a szárazföldön folytattuk a munkát. Csatlakoztunk horgászainkhoz, a stégeken töltöttük az egész estét, fogtunk pontyot és harcsát is. A Fehértói Halászcsárdát választottuk a vacsora helyszínéül, ahol a napot halászlével, illetve gulyás levessel zártuk.

A csütörtöki napunk 3 fő tevékenységből tevődött össze. A 8:00-kor kezdődő reggelit az egy órával későbbi, Mártélyi holtágra történő elindulás követte. Egy kisebb utazást követően megérkeztünk első úticélunkhoz. Itt először elosztottuk a gyerekeket három csoportra, hiszen 3 fordulóval történt a már várva várt ladikozás. A 1,5-1,5 órás evezés és fényképezés alkalmával kettő-három 4-4 fős ladikkal mentünk ki a nyíltvízre.

Ez idő alatt rengeteg madarat sikerült megközelíteni és lefényképezni. Így lett megörökítve pár szürke gém, néhány jégmadár és sok-sok tőkésréce és billegetőcankó A hosszú, fárasztó, munkával eltöltött napok után úgy döntöttünk, hogy a nap második részében, délután kihasználjuk a szállásunk adta lehetőségeket. Először megmártóztunk az udvar közepén lévő medencében, ahol folytattuk az egymáshoz köthető vicces pillanatok gyűjtését. Miután kiázott a bőrünk, csaptunk egy kellemes grill partyt, ahol mindenki azt ette, amit csak akart, legyen az kolbász, hús vagy saláta. Kellett is az energia, hiszen a nap utolsó részében kimentünk a Baks mellett található Meggyes tóra, ahol az előző naphoz hasonlóan horgászhattak a fiatalok. A fő attrakció azonban a késő esti csillagfotózás volt, ami természetesen az égboltra meredő fényképezőgépeket jelentette. Miután visszaértünk a szállásra, volt még lehetőség a dézsázásra is, hogy azután mindenki a lehető legjobb élményekkel menjen el aludni és felkészüljön az utolsó napra.

Győző Zalán, Turuczki Szabolcs

Nagybajomi 3-as, szegedi 2-es csoport

További képeink a galériában érhetők el: