Tanulunk tanulni

Tanulunk tanulni

A Csányi Alapítvány a felvételt nyert gólyáknak már a kezdetekkor segítséget nyújt egy tanulásmódszertani tréninggel is. A tréning első része mindig a gólyatáborban zajlik, majd tanév közben a munka a közösségi házban folytatódik. Október 30-án a jászsági gólyákkal tanultunk.

A tíz éves csányisok a tréning során tanulási technikákat sajátítanak el, tanácsokat kapnak nemcsak az otthoni tanuláshoz, hanem az iskolai feleléshez, előadás megtartásához is. Megismertetjük a csoportmunka előnyét, megízlelik a közösen elért siker ízét, megtanítjuk, hogy mindenkiben rejlenek erősségek, hogy fontos az egymás segítése és elfogadása, a bántó magatartás pedig nulla toleranciát kap. A munka során lehetőséget biztosítunk a kreativitás megélésére, valamint az internet adta lehetőségek ésszerű használatára. Megvizsgáljuk kit, mi és hogyan motivál a tanulásban; ki mit tart értéknek, valamint azt, hogy milyen fontossági sorrendet állít fel az értékrendjében. Miután a motivációról, értékekről beszéltük, egyéni rövid és hosszú távú célokat próbáltunk megfogalmazni. Ha már van előttünk kitűzött cél, akkor a megvalósítás lépéseit kell végiggondolni. Mivel az idővel gazdálkodás is egy fontos tényező az életünkben, vizsgálatot tartottunk, hogy mivel töltünk egy átlagos napot. Egyetértettünk abban, hogy ha tudatosan jó szokásokat iktatunk be a mindennapjainkba, akkor a kitűzött céljainkhoz is könnyebben közel kerülhetünk.

A foglalkozások jó hangulatáról gondoskodtunk, amit visszatükröznek a galériába feltöltött fotók, és visszaigazolnak a gyerekvélemények is.

 

 

 

November 18-án a mohácsi közösségi ház gólyáival folytattuk a tanulásmódszertani tréninget. A messzebb lakó gyerekek már hajnalban keltek és várták a csányis kisbuszt amivel a Közösségi Házba jöhetnek. Elmondásuk szerint nagyon szeretnek bejárni a Házba, és alig várják, hogy egymással találkozhassanak. A gondosan előkészített laktató, reggeli után könnyen a munkára hangolódtak. Az álmos tekinteteket felváltotta a csillogó, érdeklődő mosoly. A jászberényi tréning tematikáján természetesen velük is végighaladtunk, teret adva arra, hogy minden gyermek, minden témakörnél felszólalhasson, egyrészt azért, hogy elmondhassa a véleményét, érzéseit, hogy ezáltal minél jobban megismerhessük, másrészt azért, mert az Alapítványnál fontosnak tartjuk, hogy már a kezdetektől megtanítsuk a gyerekeinket, hogy véleményünket, előadásunkat érthető, összeszedett módon, megfelelő kiállással tudják prezentálni. A gyermekek egész nap lelkesen dolgoztak. Ez a csapat is láthatóan  a csoportmunkával készített gondolattérkép alkotásánál érezte a legjobban magát, hiszen közösen kellett információt gyűjtsenek, egy adott szabály szerint kellett dolgozzanak, de ezt lehetett ülve, fekve, szinte bárhol a házban és bárhogyan tenni, használhattak könyvet, internetet, kipróbálhattak különböző szerepeket, a végén pedig bemutathatták a munkájukat a többieknek. A tanulásdmószertan egy olyan elem az oktatás során, ami szerintem a legfontosabb kéne legyen. Elsősorban önismeret segítségével meg kellene tanulni tanulni, és csak utána lehet sikeresen gyűjteni az ismereteket és fejleszteni az egyéb tanuláshoz szükséges kompetenciákat.

Galéria_Mohács

December 2-án a pécsi gólyákkal zártuk a 2023-as tanulásmódszertan órákat. A napot egy játékkal kezdtük, amelyből kiderült, hogy most ki milyen lelkiállapotban és hangulatban van, a csoportban milyen helyet foglal el, és milyen vágyaik vannak ezzel kapcsolatban.  Volt aki úgy érezte, hogy ugyan ma reggel fáradt és bátortalan, de tudja, hogy a csoportban van akire számíthat, ezért számára ez jó érzés.  Volt aki pesszimistábban állt a saját helyzetéhez, reggel megfogalmazta, hogy ő soha nincs a helyzet magaslatán, nem is lesz, viszont a nap folyamán többször volt sikerélménye versenyhelyzetben, így fontos üzenetként fogalmaztuk meg, hogy soha nem szabad feladni, és bíznunk kell önmagunkban Az egymásra és a napra való hangolódás után felelevenítettük a sarlóspusztán tanultakat. A tanulási tanácsok átbeszélése után a csoport elvégzett egy tesztet, amelyből kiderült, hogy ki, milyen tanulási stílusú. A csoport jelentős része vizuális típusú, amelyet visszaigazolt az is, hogy a vizuális percepciót mérő feladatoknál is nagyon jól teljesítettek. A nap folyamán kipróbálhatták magukat monotonítástűrő feladatokkal, utasítást adó és vevő feladatokkal, megbeszéltük velük is az értékek sorrendjét, dolgoztak csoportban, és tanulásmódszertani metódusokkal feldolgoztak különböző  választott témákat. Ezen az órán is fontosnak tartottuk, hogy mindenkinek legyen lehetősége felszólalni, gyakoroltunk hangos olvasást, lényeglátást, szövegértelmezést, előadásmódot.  Szabóné André Piroska

Galéria Pécs