Fizika a Tiszán
„Október 10-én a „Tisza Tokajtól Szegedig” projekt keretében a víz tulajdonságait jártuk körül. A délelőtti matematika órán a gyerekek a folyadékok mérésére használatos űrmértékegységeket gyakorolták, folyadékokkal kapcsolatos szöveges matematika feladatokat oldottak meg. Szó esett arról, hogy miért maradnak a víz felszínén a nehéz vashajók, illetve miként használták ki az emberek a víz erejét, a Tiszán való farönkúsztatástól a Tisza mentén működő vízimalmokig. Utóbbiról egy rövid videót is megtekintettek. A délután folyamán az egyetemisták folytatták a munkát. A Somogyi Márk által szervezett órán érdekes fizikai kísérletekkel kápráztattuk el a gyerekeket. Márk munkáját Kovács Dani és én segítettük. Egy egyszerű kísérlettel indítottunk. A diákok egy poharat öntöttek tele vízzel, amelynek a felszíne kidomborodott, de nem csordult ki a víz, mert a víz felületi feszültsége a pohár keretein belül tartotta a vizet.
A második kísérlet során örvényt szimuláltak. Ételszínező segítségével látható volt, hogy az örvény mindent lefelé húz a közepén, ezért megtanultuk, hogy örvénybe kerülés esetén nem felfele, hanem kifele kell úszni. Megbeszéltük, hogy a tengerekben és óceánokban a tengeráramlatok keletkeztetik az örvényeket.
Kipróbálhatták a só magma kísérletet, só, olaj és víz segítségével. Az olajos só leszáll a víz aljára, de ahogy a só kioldódik, az olajcseppek felfele vándorolnak.
Az egyik legizgalmasabb feladatot az volt, mikor egy pohár olaj és egy pohár víz kellett helyet cseréljen. A sűrűségkülönbséget kihasználva minden csoportnak sikerült a nagy ügyességet igénylő feladat.
Az utolsó kísérlet, a „lávalámpa” készítése sikeredett a leglátványosabbra. Egy kancsóba vizet, olajat, majd ételszínezéket öntöttek. Keverés közben citromsav-szódabikarbóna keveréket kanalaztak bele. A víz a citromsav és a szódabikarbóna miatt elkezd pezsegni, és az olajcseppek feláramlanak a víz felszínére, lenyűgöző látványt nyújtva.
A nap végét Kátai Alíz drámaórája zárta, amelyet a gyerekek már nagyon vártak. A gyönyörű időt, valamint az udvar adta lehetőségeket is kihasználták.
Úgy tapasztaltuk, a gyerekeknek tetszett a foglalkozás, és ez örömmel töltött el minket is.” Faragó Brúnó, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, harmadéves jogászhallgató
További képek a Galériában találhatók.