Biztonság a városban, biztonság az alkotásban
A legutóbbi szombaton a szentesi csányisok két foglalkozáson kerültek közelebb az éves projektet adó biztonság témához. A kézműves szekcióban a korábban elkészült járművek és artistafigurák festése történt, míg a közlekedésbiztonságról Kovács Sándor mentor foglalta össze a gyerekeket érintő legfontosabb szabályokat. Szentesen számos közterület szűkös a forgalom méretéhez viszonyítva, s a város nehezen tart lépést az egyre magasabb számú autós közlekedővel. Ezért is tartottuk fontosnak, hogy a gyalogosan és kerékpárral közlekedő csányisok ismereteit bővítsük, frissítsük. Örvendetes, hogy már nagyon sok gyereknek sikerült teljesíteni az iskolában a kerékpáros KRESZ tanfolyamot, de a foglalkozás során rengetegszer merültek fel kérdések bennük. A legnagyobb gondot az egyenrangú utak kereszteződései jelentették, de volt olyan is, aki a körforgalom szabályos használatánál bizonytalanodott el. Különböző forgalmi helyzetek szimulációjával és a felmerülő kérdéseket megoldva hasznos ismeretek birtokába kerültek a hozzánk járó diákok. -Kovács Sándor, mentor, Szentes 1. csoport
A 2021-22-es „Csányis” projekttéma megjelenítését és kézművességgel való összekapcsolását egymást követő egységekben valósítottuk/valósítjuk meg. Az Eiffel torony építéstörténetével és érdekességeinek megismerésével kezdtük, kiemelve annak biztonsággal kapcsolatos valamennyi szempontját, egyúttal hulladék építőelemekből egy statikus vasszerkezetes tornyot rekonstruáltunk. Az Eiffel toronyhoz kikötött kötélen merészen, nagy biztonsággal egyensúlyozó kötéltáncosról készült fotóval a biztonság témát egyenesen összekötöttük a cirkuszművészet világával. Lélegzetelállító produkciók megtekintésével kalandoztunk a cirkuszvilágban, a manézsban körben-, és a magasban jártuk körül a biztonság témakörét. A közös szóbeli és képi feldolgozáson keresztül jutottunk el egy olyan 2 vagy 3 szereplős kisplasztika kivitelezéséhez agyagból, ahol egy olyan statikus kompozíció megformálása volt a cél, ahol az egyensúly, különleges, egymásba kapcsolódó mozdulat és a biztonság megjelenítése volt a cél, kinek-kinek saját elképzelése szerint. A foglalkozás hetében lezajlott XIV. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál Guinness-rekordot megdöntő 17 db egykerekű biciklijén egyensúlyozó artista produkciója remek alapnak bizonyult – amit a jelenlevő gyerekek közül többen élőben is láttak a Fővárosi Nagycirkuszban- közvetlen motivációs élmény alapjaként a kézművességhez. A vele készült riportból jól kirajzolódott, mi ad neki biztonságot produkciója kivitelezése kapcsán. A szobrok kiszáradása, kiégetése után, azokat kifestettük, azzal a céllal, hogy a cirkuszi öltözékeket is egyúttal megjelenítsük általuk, tovább gondolva, kiegészítve a plasztikai kifejezést. A cirkuszi kosztümökkel kapcsolatban közösen feltártuk, megbeszéltük, hogyan értelmezhető a „ruha teszi a cirkuszt…”, hogyan függ össze az artisták ruházata a biztonsággal, milyen kritériumoknak kell ebben megfelelnie, mitől működik jól a cirkuszi öltözet: minőségi anyag, formakövetőség, rugalmasság, tartósság, szabad mozgást engedő, balesetveszély lehetőségének maximális kikerülésével előállított. Ennek jegyében kerültek kifestésre feltűnő színű, csillogó kiegészítésekkel a testhez simuló cirkuszi kosztümök, egyéb jellegzetes díszítő elemekkel gazdagítva a kifejezést. -Beke Mária művészetpedagógus
„A mai nap nagyon sok mindent csináltunk: hasznos volt a mentori óra, amikor ezúttal a félévi eredményeket beszéltük meg, mi az ami jó és mi az amit fejleszteni kell. Később, amíg az egyik csoport a cirkuszi akrobatáinkat festette -nagyon színes művek születtek!- a másik a KRESZ-szabályokat gyakorolta Sanya bácsival. A „vizsgák” egész jól sikerültek, és végül jutalmat is kaptunk.” -Fehér Kitti Szentes 1., Bodnár Viola és Dancsó Zsanett Szentes 2. csoport