Tanulásmódszertan a gólyáknak
„Az Alapítványban minden felvételt nyert gólya egy intenzív tanulásmódszertan tréningen vesz részt, melynek első része a gólyatáborban kerül megtartásra, a többi része pedig a tanév megkezdésekor illetve a tanév elején a közösségi házakban.
Idén Kaposváron, Mohácson és Szegeden nyert felvételt összesen 49 fő negyedikes kisdiák. A júliusi sarlóspusztai élménydús tábor után már alig várták, hogy találkozzanak csoporttársaikkal, így nagyon jó hangulatban indult a tréning második része.
A tanulásmódszertan tréning elsődleges célja, hogy a diákok felkészülten kezdjék az általános iskola felső tagozatát. Mielőtt tanulási metódusokat tanulmányozunk, illetve új módszereket ismerünk meg, szükség van egy önismereti vizsgálatra, amely során a tanuláshoz való viszony, az eddigi tanulási szokások, a napi időbeosztás, a tanulást segítő belső tulajdonságok meglétének a feltérképezése történik.
Ahhoz, hogy jó szokásokat alakítsunk ki, szükség van a megfelelő motivációra, tanulásra ösztönző belső erőre, amelyet nagyban befolyásol az értékrend, így részletesen átbeszéltük a motivációs elemeket, illetve a számukra fontosnak tartott értékeket. Eredmények elérését mindig a célok kitűzése előzi meg, így fontos, hogy rövid, illetve hosszútávú célokat tudjunk meghatározni.
A támogatottjaink fejlesztése során már a kezdetekkor nagy figyelmet fordítunk többek között arra, hogy egymást elfogadva, segítve, párban illetve csapatban tudjanak együtt dolgozni, a megszerzett tudást megfelelő előadásmódban tudják közvetíteni, valamint legyenek felvértezve megfelelő relaxációs technikákkal is.
A tréning során a gondolkodásra nevelés mellett a – teljesség igénye nélkül – következő fejlesztési területek kerültek előtérbe: lényegkiemelés, vázlatkészítés, rendszerezőképesség, vizuális memória, megfigyelési gyakorlat, monotóniatűrés, szöveg értelmezése, érthető beszéd, követhető magyarázat kialakítása, szorongás csökkentése.
Az órákat színesítettük ismert, híres tudósok illetve írók tanulságos idézeteivel, írásaival, verseivel, élettörténetükkel, melyekkel közelebb kerültünk például Szent-Györgyi Alberthez, Illyés Gyulához vagy Arkhimédészhez, de természetesen nem maradhattak el a kreativitást igénylő feladatok sem, amelyek szó szerint is színessé tették a jóhangulatú óráinkat.
Néhány óra alatt rengeteg hasznos dologról esett szó, így mindenkinek tanulságul szolgálhat az a gondolat, hogy időnként újra kell gondolni az időbeosztásunkat, és törekedjünk a jó szokások kialakítására, melyek nagyban befolyásolják életünket.”
Szabóné André Piroska, tanulásmódszertan-tréner